ANBI-gegevens

Rolderstraat 42, 9401 AT Assen
https://wereldwinkelassen.nl/
wereldwinkel.assen@gmail.com 
Facebook 
RSIN 7524171; 
KvK-nummer 04053826 

Jaarverslag 2023 Wereldwinkel Assen 

In dit jaarverslag geven wij een overzicht van de activiteiten van de Wereldwinkel Assen in 2023. We danken alle vrijwilligers voor hun betrokkenheid en inzet bij de verkoop van fair trade producten. Alleen samen lukt het om de winkel in Assen te behouden.

Meerjarenbeleid 
In juni 2022 is het Meerjarenbeleidsplan 2022-2025 vastgesteld. Ons beleid is erop gericht a. een winkel in te richten en in stand te houden waar fair trade producten worden verkocht; b. het verstrekken van informatie en geven van voorlichting over fair trade, ontwikkelingssamenwerking en wereldhandelsstructuren.  

Het bestuur 
Het bestuur bestaat uit: 
J. Pastoor – voorzitter (tot 20 november) 
G. Pit – voorzitter (na 20 november) 
B. de Groot - secretaris 
J. Dijkstra - penningmeester 
M. Pieffers - lid 
H. Herben - lid 

Beloningbeleid 
Wereldwinkel Assen is een vrijwilligersorganisatie. Bestuursleden ontvangen geen beloning voor de door hen als zodanig verrichte werkzaamheden. Vrijwilligers van de Wereldwinkel Assen kunnen gemaakte kosten vergoed krijgen, onder overlegging van de brondocumenten.

Activiteiten in 2023 
De activiteiten in het kader van de Beleidsdoelstellingen 2022-2025 

1. De winkel in Assen continueren. 
Ruim 30 vrijwilligers zorgen ervoor dat de Wereldwinkel van dinsdag t/m vrijdag van 13 – 17 uur en op zaterdag van 10-17 uur open is. Elke twee maanden wordt het rooster, van 2 vrijwilligers per dagdeel, bijna moeiteloos gevuld. Ook invallen voor zieke collega’s kan steeds weer geregeld worden.  

Vanwege lekkage is in de voorraadkamer reparatiewerk uitgevoerd door een vrijwilliger. Het kozijn is weer wind- en regendicht. De coronaschermen zijn verwijderd en de toonbank is uitgebreid. Het bestuur is in gesprek met de gemeente om te verkennen of er een andere ruimte is in het centrum van Assen om de winkel voort te zetten. De Rolderstraat krijgt op den duur een woonbestemming. Voor de winkel zou het gunstig zijn om te verhuizen, omdat er geen stroom van winkelend publiek langs deze locatie gaat. Het gesprek wordt vervolgd. Met succes is geprobeerd om het plaatsen van een geldautomaat in (of aan) het buurpand te verhinderen. De commissie Bezwaarschriften heeft de gemeente gevraagd het besluit tot plaatsing te heroverwegen. De aanvrager heeft zijn verzoek ingetrokken. 

2. De omzet uit de verkoop van fair trade en duurzame producten verhogen met 10%. 
De omzet is met 9% gestegen ten opzichte van 2022. Met name de verkoop via markten en kerkverkoop heeft 92% meer omzet gegenereerd dan vorig jaar. Het is een substantieel deel van onze inkomsten. De inkoopgroep is kritisch op het assortiment, en probeert ook nieuwe producten in de winkel uit. We merken dat de leveranciers van food-producten liever aan grootwinkelbedrijven leveren dan aan Wereldwinkels. Vroeger werd er nog exclusief aan wereldwinkels geleverd, maar dit komt nauwelijks meer voor. Het aanbod food is daarom verminderd (het gaat dan om bijvoorbeeld kruiden). Om de omzet te verhogen hebben we in november besloten om de prijzen een beetje te verhogen. Dit jaar is de korting op Fair Friday naar 17% (namelijk 21% over de inkoopprijs) bijgesteld. Voor de klant geldt “je krijgt de BTW terug”. We hadden dit jaar erg weinig klanten op Fair Friday. We hebben besloten volgend jaar niet meer mee te doen aan Fair Friday, immers kopers komen voor een fair cadeau en niet om op koopjes te jagen.  

Bovendien hebben we verschillende activiteiten ontplooid:  
- De werkgroep PR/ Publiciteit heeft op Facebook en Instagram een account om activiteiten onder de aandacht te brengen. De website wordt goed bijgehouden. We hebben besloten geen nieuwsbrief voor klanten uit te gaan geven, noch korting voor vaste klanten. Wel houden we de klantkaarten, waarmee korting te sparen is.
- De winkel heeft de badge van SDG (Sustainable Development Goals). Tijdens de SDG-week hebben we twee producenten van duurzame producten de ruimte gegeven om te verkopen.
- Het assortiment is uitgebreid met duurzaam geproduceerde producten, tot 15 % van het totale aanbod. De verkoop van zeep (gerelateerde) producten heeft nog geen nieuw publiek getrokken.
- Elke maand is er een product (groep) in de aanbieding met een forse korting van 20% (de maandaanbieding). Omdat we de indruk hebben dat hierdoor weinig extra klanten komen, heeft het bestuur besloten te stoppen met de maandaanbiedingen.
- In de Fair Trade week en op Fair Friday waren er kortingsacties, waar ruchtbaarheid aan is gegeven via de verschillende (social media) kanalen.
- Niet alleen in de winkel maar ook via drie maal kerkverkoop en vijf(kerst- en WZA)markten verkochten wij onze producten. Voor twee organisaties hebben we kerstattenties gemaakt. Steeds minder mensen hebben contant geld op zak. Om het betalingsverkeer te vergemakkelijken is een mobiele, digitale pinautomaat aangeschaft.

Klanten komen graag in een aantrekkelijke winkel. Daar hoort een fris logo bij. De PR-groep heeft een voorstel gedaan aan de medewerkersvergadering voor een nieuw logo. Dat is enthousiast begroet. Het nieuwe logo is kleurig, heeft een modern lettertype én benoemt de Wereldwinkel als Fair-trade cadeauwinkel. Het logo is ook toegepast op het gevelbord en de vlaggen die voor de marktkraam hangen. Een persbericht zorgde ervoor dat de Asser Courant een kijkje kwam nemen en een paginagroot artikel met foto’s plaatste over de Wereldwinkel.

In mei is de etaleergroep geïnspireerd door een professioneel vormgever. Zij heeft adviezen gegeven over een modernere uitstraling. De etaleergroep heeft intern de ideeën nader uitgewerkt. In november volgde nog een cursusochtend voor de eigen groep door één van de vrijwilligers.  

3. Informatie en voorlichting geven over de producten in de winkel en over fair trade en wereldhandelsstructuren in het algemeen.  
Het gaat ons niet alleen om de verkoop maar ook om het informeren van klanten over de producten van de producten. In 2023 heeft Assen opnieuw de basiscursus Wereldwinkel georganiseerd. Vanuit Assen deden 6 nieuwe vrijwilligers mee. Zij kregen meer inzicht in faire handel en de prijsopbouw van de producten. Ook hebben zij klantgesprekken geoefend. De PR en Publiciteitsgroep heeft ‘productkaartjes’ gemaakt van 29 productgroepen. De kaartjes informeren klanten over de herkomst van de producten. De kaartjes kunnen worden meegegeven met de klanten. We willen meer inhoud geven aan het motto “We verkopen geen producten, maar waarden”. Vrijwilligers kunnen ook gebruik maken van de informatie over de leveranciers, die in de winkel aanwezig is. Deze informatie is dit jaar geactualiseerd. 

4. Actief deelnemen aan landelijke samenwerkingswerkingsverbanden van leveranciers en regionale en landelijke verbanden van Wereldwinkels
Het landelijk en regionaal samenwerken komt maar langzaam op gang. In september was er een eerste regiovergadering. Per 1-1-2022 zijn we lid van WereldwinkelsNederland.nl. De basiscursus werd door hen aangeboden. Voor de inkoop van producten is ‘Culemborg’ nog steeds de belangrijkste plek. Veel wordt besteld, maar het meeste wordt gekocht en meegenomen op een inkoopdag.  

5. Actief deelnemen aan regionale en lokale activiteiten in het kader van de SDG’s en Fair Kerken.  
Deelname aan het MVO platform Assen voor Assen heeft nog weinig concrete resultaten opgeleverd. We hopen met deelname meer naamsbekendheid te krijgen. Ook is de Wereldwinkel lid van MKB Assen en Vaart in Assen, lokale ondernemersplatforms. De contacten met Fair Kerken zijn dit jaar niet intensief geweest. Eén vrijwilliger onderhoudt de contacten over de kerkverkopen. 

6. De organisatie zodanig inrichten dat de vrijwilligers zich prettig voelen en in staat zijn bij te dragen aan genoemde doelstellingen. 

Het bestuur 
Het bestuur vergaderde elke zes weken. In 2023 is het vrijwilligersbeleid vastgesteld. Met het beleid willen we meer duidelijkheid geven aan de vrijwilligers. In 2023 is er met alle vrijwilligers een gesprek gevoerd: onderwerpen waren de sfeer, de onderlinge contacten en contacten met het bestuur. En natuurlijk over het functioneren in de winkel. Vooraf was de notitie “Tijd voor elkaar” opgesteld, met daarin de intentie en de procedure. 
In november is besloten ook een Vertrouwenscontactpersoon aan te stellen. Deze persoon én een bestuurslid met ‘de portefeuille vrijwilligers’ hebben een cursus gevolgd ter voorbereiding. De cursus was georganiseerd door het lokaal sociaal werk en gaf veel input. Er is een protocol opgesteld om de functie inhoud te geven en medewerkers te informeren. Mocht er extern een vertrouwenspersoon nodig zijn, dan wenden we ons naar de brancheorganisatie (Wereldwinkel-Nederland).

De vrijwilligers
We zijn blij dat we met 35 vrijwilligers de winkel draaiende hebben gehouden. Veel vrijwilligers maken ook deel uit van de inkoop- PR/publiciteits- of etaleergroep. Er zijn weinig wisselingen geweest dit jaar. De groepen zijn volledig bemenst. Vele handen maken licht werk. Vier maal per jaar is er een overleg met de vrijwilligers. Zij worden ook geïnformeerd via de interne nieuwsbrief, die in 2023 zeven maal verscheen.
We zijn gestopt met het interne deel van de website om vrijwilligers te informeren. Het was te veel gedoe voor te veel mensen. 

In 2023 zijn er drie vrijwilligers bij gekomen voor de winkel; vijf vrijwilligers zijn gestopt met hun taken. Twee van hen noemen we hier.  
Jaap Pastoor heeft afscheid genomen als voorzitter van de Wereldwinkel Assen. Hij heeft bijna 25 jaar lang de kar getrokken. Zoals bij zijn afscheid gezegd werd: Hij was de Wereldwinkel. Hij stopte als voorzitter maar blijft zich inzetten voor de Wereldwinkel als medewerker en vertrouwenscontactpersoon. In november 2023 droeg hij de voorzittershamer over aan Gerard Pit. Gerard is oud-ondernemer en heeft kennis van PR en Publiciteit. Met deze kwaliteiten helpt hij verder bouwen aan de beleidsdoelstellingen van de organisatie. 
Ook de coördinator voor PR en Publiciteit heeft afscheid genomen vanwege zijn verhuizing naar het midden van het land. De werkgroep leden en de voorzitter proberen nu samen de taken waar te nemen, tot er een nieuwe coördinator is gevonden.  

Financieel verslag
De totale omzet in 2023 is ten opzichte van vorig jaar gestegen met ca. 9%. 
De verkopen van Fair Trade producten in de Opstandingskerk, De Bron en de Jozef kerk zij hoger dan vorig jaar.  
Er waren meer (kerst-)markten en de opbrengsten waren hoger dan in 2022.